Τελευταίες Ειδήσεις

Επιμορφωτικό πρόγραμμα για τη γλώσσα από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων για τους εθελοντές διδάσκοντες στην ομογένεια των ΗΠΑ .


Σε συνεργασία με την Αρχιεπισκοπή Αμερικής, το Εργαστήριο Μελέτης Κοινωνικών Θεμάτων, ΜΜΕ και Εκπαίδευσης και το
Maliotis Cultural Center

.Μέσω του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

 

Επιμορφωτικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε εθελοντές της ομογένειας στις Η.Π.Α. που διδάσκουν την ελληνική γλώσσα πρόκειται να προσφέρει δωρεάν το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Συγκεκριμένα το πρόγραμμα με τίτλο «Γενικές παιδαγωγικές και γλωσσικές αρχές διδακτικής

της ελληνικής γλώσσας για εθελοντές της ομογένειας (μη παιδαγωγούς)» οργανώνεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σε συνεργασία με την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αμερικής, το Εργαστήριο Μελέτης Κοινωνικών Θεμάτων, Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής και το Maliotis Cultural Center of Hellenic College Holy Cross.

 

Επιστημονικώς υπεύθυνη του προγράμματος είναι η Καθηγήτρια Γλωσσολογίας και Ελληνικής Γλώσσας και Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Νικολέττα Τσιτσανούδη Μαλλίδη. Το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της λειτουργίας του Διεθνούς Γραφείου του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που πρόσφατα εγκαινιάστηκε από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Αμερικής κ. Ελπιδοφόρο και την Πρύτανη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Καθηγήτρια κ. Άννα Μπατιστάτου. Το Διεθνές Γραφείο λειτουργεί με την επιστημονική ευθύνη των κ.κ. Α. Μπατιστάτου και Ν. Τσιτσανούδη Μαλλίδη.

 

Το επιμορφωτικό πρόγραμμα θα διεξάγεται διαδικτυακά, θα ξεκινήσει στις 17 Ιανουαρίου του 2026 και θα ολοκληρωθεί στις 4 Απριλίου του ίδιου έτους. Θα περιλαμβάνει 12 συνεδρίες και αρχικά θα δεχθεί 30 συμμετέχοντες/συμμετέχουσες, ενώ θα υπάρξει και δυνατότητα επέκτασής του. Η επιλογή των συμμετεχόντων/συμμετεχουσών θα γίνει με γεωγραφικά κριτήρια, προκειμένου να εκπροσωπηθούν όλες οι Μητροπόλεις στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς και με επαγγελματικά κριτήρια, προκειμένου να υποστηριχθούν όλες και όλοι όσοι επιθυμούν να συνεισφέρουν στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας. Στο πρόγραμμα θα διδάξουν ακαδημαϊκοί δάσκαλοι και διδάκτορες από ελληνικά και ξένα Πανεπιστήμια.

 

Το πρόγραμμα εδράζεται στη θεώρηση της ελληνικής γλώσσας όχι μόνο ως εργαλείου επικοινωνίας, αλλά ως φορέα πολιτισμικής ταυτότητας. Στόχος του είναι η ανάπτυξη ενός συνεκτικού πλαισίου παιδαγωγικών γνώσεων και διδακτικών δεξιοτήτων για εθελοντές που δεν έχουν παιδαγωγική εκπαίδευση, αλλά επιθυμούν να συνεισφέρουν ενεργά στη διατήρηση και διάδοση της γλώσσας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

 

Η δομή του προγράμματος συνδυάζει τη θεωρητική θεμελίωση με την πρακτική εφαρμογή. Αρχικά, αναλύονται οι βασικές προκλήσεις στη διδασκαλία της ελληνικής ως γλώσσας πολιτιστικής κληρονομιάς, περιλαμβανομένης της διαχείρισης γλωσσικών λαθών και της επικοινωνιακής προσέγγισης. Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες εισάγονται στον σχεδιασμό διδακτικών σεναρίων και στη σύνθεση δημιουργικών δραστηριοτήτων που αξιοποιούν τη λογοτεχνία, τη μουσική και τις μαθηματικές έννοιες ως υποστηρικτικά εργαλεία για την ανάπτυξη γλωσσικής συνείδησης.

 

Έμφαση δίνεται στη διερεύνηση μεθοδολογικών αρχών και παιδαγωγικών πρακτικών που προάγουν την ενεργό συμμετοχή του μαθητή και ενισχύουν την αυτονομία του στη μάθηση. Στο πλαίσιο αυτό, θα εξεταστεί η σημασία της γλωσσικής ποικιλότητας, η διαμόρφωση υποστηρικτικών μαθησιακών περιβαλλόντων, καθώς και η ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών και τεχνητής νοημοσύνης.

Στο πρόγραμμα, η σύνδεση της γλώσσας με πολιτισμικές πρακτικές –όπως η ποίηση, η μουσική και η λογοτεχνία– έχει διττό στόχο: αφενός την καλλιέργεια της γλωσσικής ικανότητας και της δημιουργικής σκέψης, αφετέρου την ενίσχυση της πολιτισμικής ταυτότητας των παιδιών της ομογένειας. Το παιδί προσεγγίζεται ως ενεργός συμμετέχων στη μαθησιακή διαδικασία, με το πρόγραμμα να στοχεύει στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και κριτικής σκέψης.

 

Η καινοτομία του προγράμματος έγκειται στην επιστημονικά τεκμηριωμένη σύνθεση θεωρίας και πράξης, στη δημιουργική αξιοποίηση διδακτικών εργαλείων και στην έμφαση στην ελληνική γλώσσα ως φορέα πολιτισμικής και ιστορικής συνέχειας. Οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα θα έχουν στη διάθεσή τους όχι μόνο θεωρητική γνώση, αλλά και πρακτικές δεξιότητες και διδακτικά σενάρια που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα στην εκπαιδευτική πρακτική τους, ενισχύοντας έτσι τη βιωσιμότητα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στις κοινότητες της ομογένειας.

Πληροφορίες, εκδήλωση ενδιαφέροντος: Diaspora Volunteers training program

 




ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ

Γενικές παιδαγωγικές και γλωσσικές αρχές διδακτικής

της ελληνικής γλώσσας

για εθελοντές της ομογένειας (μη παιδαγωγούς)

 

Σάββατο 17 Ιανουαρίου 2026

20.00-20.20

-Άννα Μπατιστάτου, Πρύτανης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Καθηγήτρια Τμήματος Ιατρικής Σχολής Επιστημών Υγείας. Χαιρετισμός.

-Τηλέμαχος – Γρηγόριος Σταμκόπουλος, Επιστημονικώς Υπεύθυνος εκ μέρους της Αρχιεπισκοπής Αμερικής, Αν. Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Χαιρετισμός.

-Χρυσούλα Κουρκουντή, Εκτελεστική Διευθύντρια Μαλιωτείου Πολιτιστικού Κέντρου Ελληνικού Κολλεγίου Θεολογικής Σχολής Τιμίου Σταυρού. Χαιρετισμός.

20.20-22.00 Νικολέττα Τσιτσανούδη – Μαλλίδη, Καθηγήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών, Κοσμήτωρ Σχολής Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Επιστημονικώς Υπεύθυνη προγράμματος. Καλωσόρισμα και εισαγωγική ομιλία.

Η μεγάλη πρόκληση της διδασκαλίας. Η διαπραγμάτευση του λάθους στη γλώσσα και στην επικοινωνία.

 

Σάββατο 24 Ιανουαρίου 2026

20.00-22.00 Κώστας Ντίνας, Ομότιμος Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.

Η διδασκαλία της ελληνικής ως γλώσσα πολιτιστικής κληρονομιάς.

 

Σάββατο 31 Ιανουαρίου 2026

20.00-22.00 Ζωή Γαβριηλίδου, Καθηγήτρια Τμήματος Ανθρωπιστικών Σπουδών Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, πρ. Αντιπρύτανης.

Σχεδιάζοντας διδακτικά σενάρια για το Αναλυτικό Πρόγραμμα για τη διδασκαλία της Ελληνικής ως Γλώσσας πολιτισμικής κληρονομιάς της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αμερικής.

 

Σάββατο 7 Φεβρουαρίου 2026

20.00-22.00 Νίκος Μαθιουδάκης, Μεταδιδάκτωρ Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.

Συνθέτοντας λέξεις, συνθέτοντας σκέψη: Δημιουργικές δραστηριότητες με αφετηρία τον Καζαντζάκη.

Σάββατο 14 Φεβρουαρίου 2026

20.00-22.00 Αθανάσιος Μιχάλης, Αναπληρωτής Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Φιλοσοφικής Σχολής Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Μεθοδολογικές αρχές και πρακτικές εφαρμογές της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας ως γλώσσας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Σάββατο 21 Φεβρουαρίου

20.00-22.00 Εμίλ Θεοδωρόπουλος, Διδάκτωρ Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Σχολής Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Η διδακτική της ελληνικής γλώσσας στην πράξη: Θεωρητικές αρχές και πρακτικές ιδέες για τη διδασκαλία.

Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2026

20.00-22.00 Μαρίνα Τζακώστα, Καθηγήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής εκπαίδευσης Σχολής Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Κρήτης.

Η γλωσσική ποικιλότητα ως μέσο διευκόλυνσης της γλωσσικής ανάπτυξης και της γλωσσικής διδασκαλίας.

Σάββατο 7 Μαρτίου 2026

20.00-22.00 Πηνελόπη Βουγιουκλή – Καμπάκη, Ομότιμη Καθηγήτρια Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας, τ. Κοσμητόρισσα Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.

Εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας  της Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας μέσα από το τραγούδι και τα μαθηματικά. 

Σάββατο 14 Μαρτίου 2026

20.00-22.00 Ζωή Παυλοπούλου, Διδάκτωρ Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Σχολής Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Διδακτικές προσεγγίσεις της ποίησης του Ελύτη σε προσχολικά και πρώιμα σχολικά περιβάλλοντα.

 

Σάββατο 21 Μαρτίου 2026

20.00-22.00 Θεμιστοκλής Γκόγκας, Αναπληρωτής Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής εκπαίδευσης Σχολής Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Η προφορική έκφραση στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Σάββατο 28 Μαρτίου 2026

20.00-22.00 Φίλιππος Τεντολούρης, Επίκουρος Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. 

Εξερευνώντας (ψηφιακά) εθνογραφικά τη γλώσσα και τον πολιτισμό.

Σάββατο 4 Απριλίου 2026

20.00-22.00 Δέσποινα Στεφάνου, Διδάκτωρ Επιστημών Γλώσσας Université de Montpellier Paul-Valéry, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια Université de Montpellier Paul-Valéry, Διδάσκουσα ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού.

Το παιδί της ομογένειας πρωταγωνιστής στην εκμάθηση των ελληνικών: Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές.

 

*Οι αναγραφόμενες ώρες είναι Ελλάδος.

* Για υποβολή ενδιαφέροντος συμμετοχής, εδώ:

Diaspora Volunteers training program

                                                               

Δεν υπάρχουν σχόλια

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.