Ψηφιακές κλήσεις στους οδηγούς
Τι αλλάζει με το κεντρικό μητρώο οχημάτων που ετοιμάζει η κυβέρνηση. Με το νέο σύστημα, οι τροχαίες παραβάσεις θα βεβαιώνονται από τις εγκατεστημένες κάμερες και τα ηλεκτρονικά μέσα της Τροχαίας και της Δημοτικής Αστυνομίας. Η νέα εφαρμογή θα ελέγχει επίσης αν τα οχήματα είναι ασφαλισμένα, αν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ και αν οι κάτοχοί τους έχουν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας. Η επίδοση προστίμου στους παραβάτες οδηγούς θα γίνεται άμεσα και ψηφιακά με γραπτά μηνύματα στα κινητά τηλέφωνά τους ή μέσω της θυρίδας του κάθε πολίτη στο gov.gr. Αυτοματοποιημένα θα γίνεται και η αφαίρεση διπλώματος.
Με το Μέγαρο Μαξίμου να στρέφει το ενδιαφέρον του στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, αλλά και να επιχειρεί να κερδίσει πόντους στο πεδίο της αποτελεσματικότητας, της αξιοπιστίας και της επιβολής της νομιμότητας, η κυβέρνηση -και συγκεκριμένα ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου- προωθεί, σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews, σημαντικές παρεμβάσεις στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Οι παρεμβάσεις αυτές εστιάζουν στη δημιουργία ενός κεντρικού μητρώου οχημάτων, δηλαδή ενός ηλεκτρονικού συστήματος που θα συγκεντρώνει και θα διαχειρίζεται τα στοιχεία όλων των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, όσο και στον τρόπο με τον οποίο θα επιβάλλονται και θα εισπράττονται τα πρόστιμα από τις τροχαίες παραβάσεις, με βάση τη βέλτιστη διεθνή εμπειρία από προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες.
Ενιαία καταγραφή
Ανώτατη πηγή του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης προαναγγέλλει ότι θα είναι έτοιμο να τεθεί σε εφαρμογή εντός του Νοεμβρίου ένα νέο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την ενιαία καταγραφή των κλήσεων, το οποίο θα μπορεί να δέχεται κλήσεις από διάφορες πηγές, όπως εγκατεστημένες κάμερες και ηλεκτρονικές συσκευές του προσωπικού της ΕΛ.ΑΣ. αλλά και της Δημοτικής Αστυνομίας.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «R», στις υφιστάμενες λίγες κάμερες (17 στην Αττική Οδό) αναμένεται να προστεθούν στο Λεκανοπέδιο και στη Θεσσαλονίκη σχεδόν 400 ακόμη έως το καλοκαίρι του 2025, οι οποίες, εκτός από την καταγραφή τροχαίων παραβάσεων, θα μπορούν να διακριβώσουν και άλλα στοιχεία, όπως για παράδειγμα τις πινακίδες του εκάστοτε οχήματος. Το εν λόγω πληροφοριακό σύστημα θα μπορεί, επίσης, να ελέγχει κατά πόσον ένα αυτοκίνητο κυκλοφορεί έχοντας όλες τις νόμιμες προϋποθέσεις, όπως ΚΤΕΟ, ενεργή ασφαλιστική κάλυψη και τέλη κυκλοφορίας. Ακολούθως θα προβλέπεται η δυνατότητα να αναζητηθεί ο πολίτης και να του γίνεται ψηφιακά η επίδοση του προστίμου μέσω sms, Viber ή μέσω της θυρίδας του κάθε πολίτης στο gov.gr. Επίσης, το συγκεκριμένο σύστημα θα μπορεί να αυτοματοποιεί την αφαίρεση του διπλώματος, αλλά και την απόδοση των πόντων του Συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ), να προσφέρει άμεση ηλεκτρονική εξόφληση με τη χρήση του ενιαίου συστήματος πληρωμής με μοναδικό κωδικό RF, αλλά και να υποστηρίζει την ψηφιακή ένσταση για την πράξη βεβαίωσης της παράβασης, όπως και την εξ αποστάσεως ακρόαση με το σύστημα των ραντεβού. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο σύστημα θα μπορεί να διαλειτουργεί με τους συνοριακούς σταθμούς και τις εταιρείες leasing, με σκοπό την έγκαιρη απόδοση και την είσπραξη των προστίμων, απαγορεύοντας την έξοδο από τη χώρα σε παραβάτες, ενώ θα παρέχει γεωχωρικά και ιστορικά δεδομένα των παραβάσεων, δίνοντας τη δυνατότητα λήψης πιο τεκμηριωμένων αποφάσεων αναφορικά με τα έργα οδικής ασφάλειας και την παρέμβαση της Αστυνομίας.
Ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης
Με κύριο στόχο να αναβαθμιστεί η παροχή υπηρεσιών στους πολίτες για τα οχήματά τους με ολοκληρωμένο τρόπο και στο πλαίσιο του δρομολογούμενου εκσυγχρονισμού και της ψηφιοποίησης της δημόσιας διοίκησης, το Μέγαρο Μαξίμου, μέσω του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών, Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, αλλά και με υπηρεσίες όπως η ΑΑΔΕ, προωθεί τη δημιουργία ενός συστήματος μητρώου οχημάτων που θα παρέχει ενιαία εικόνα της κατάστασης των οχημάτων των πολιτών σε πραγματικό χρόνο απορροφώντας πληροφορίες από περιφερειακά μητρώα και συστήματα των διαφόρων φορέων.
Αρμόδια κυβερνητικά στελέχη εξηγούν ότι αυτές οι πληροφορίες μπορεί να περιλαμβάνουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά, την κατάσταση, την ιδιοκτησία, την ασφάλιση, τα τέλη κυκλοφορίας, τις παραβάσεις και τα ατυχήματα των οχημάτων. Υπενθυμίζουν, δε, πως μέχρι σήμερα η τήρηση επιμέρους πληροφοριών για το ίδιο όχημα σε πολλά και διαφορετικά πληροφοριακά συστήματα και μητρώα του Δημοσίου, σε συνδυασμό με ενδεχόμενους περιορισμούς στην ακρίβεια και την επικαιροποίηση των τηρούμενων δεδομένων, καθιστά δυσχερή τη διαμόρφωση σφαιρικής εικόνας για τα οχήματα και την παροχή υπηρεσιών στους πολίτες για τα οχήματά τους με ολοκληρωμένο τρόπο. Εξίσου δύσκολη καθίσταται και η λειτουργία σύγχρονων και αποτελεσματικών ελεγκτικών μηχανισμών με συνδυαστική αξιοποίηση διαφορετικών πληροφοριών για το ίδιο όχημα. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι στόχος των προωθούμενων ρυθμίσεων είναι η βελτίωση της ποιότητας και της ακρίβειας των δεδομένων, αλλά και η παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών στους πολίτες για τα οχήματά τους. Επίσης, η πιο αποτελεσματική εφαρμογή ελέγχων και κυρώσεων σε περιπτώσεις παραβάσεων μέσω ηλεκτρονικών διασταυρώσεων στοιχείων για τα οχήματα που θα πραγματοποιεί η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και γενικότερα η υλοποίηση με ενιαίο αυτοματοποιημένο τρόπο όλων των προβλέψεων της νομοθετικής ρύθμισης.
Πηγές του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης τονίζουν ότι οι προαναφερθέντες στόχοι θα επιτευχθούν μέσω της συγκέντρωσης και της συνδυαστικής επεξεργασίας των δεδομένων από το σύνολο των σχετικών βάσεων δεδομένων και μητρώων του Δημοσίου. Η διαδικασία θα γίνεται μέσω διαλειτουργικότητας ή ανταλλαγής αρχείων σε περιπτώσεις που είναι ανέφικτη η on-line διασύνδεση. Ακόμη, μέσω του εντοπισμού και προσδιορισμού οχημάτων, τα οποία, ενώ στην πράξη είναι αδρανή, σε κάποια μητρώα του Δημοσίου εμφανίζονται ως ενεργά, ενώ η αδρανοποίηση των οχημάτων θα γίνεται με ενημέρωση των ιδιοκτητών και με υποδοχή σχετικών δηλώσεων ή αντιρρήσεων από αυτούς. Τέλος, θα διενεργούνται έλεγχοι μέσω διασταυρώσεων, ενώ θα ειδοποιούνται οι πολίτες και θα επιβάλλονται αυτοματοποιημένα τα πρόστιμα. Επιπλέον, θα προβλέπεται η δυνατότητα υποβολής ενστάσεων, που θα εξετάζονται από τους αρμόδιους φορείς.
Εξάλλου, κυβερνητικά στελέχη με γνώση της προωθούμενης πρωτοβουλίας επισημαίνουν με νόημα πως η δημιουργία αυτού του κεντρικού μητρώου οχημάτων επιφυλάσσει σημαντικά οφέλη για το Δημόσιο, τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, όπως η ενίσχυση της διαφάνειας και της αξιοπιστίας των πληροφοριών για τα οχήματα, αποτρέποντας και με αυτόν τον τρόπο την απάτη, τη φοροδιαφυγή, το ξέπλυμα χρήματος, αλλά και την τρομοκρατία.
Επίσης, με το κεντρικό μητρώο οχημάτων θα επιτευχθούν η αύξηση της ασφάλειας και της προστασίας οδηγών, επιβατών και πεζών, η απλοποίηση και η επιτάχυνση των διοικητικών και εμπορικών διαδικασιών που αφορούν τα οχήματα, αλλά και η εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς προδιαγραφές και υποχρεώσεις για την τήρηση και την ανταλλαγή δεδομένων.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, στην «R»: «Αυξάνουμε τη διαφάνεια και ενδυναμώνουμε την οδική ασφάλεια»
«Η διάρθρωση του ελληνικού κράτους έγινε σε διάφορα στάδια, με αποτέλεσμα να είναι συχνά άναρχη και χωρίς διοικητική συνέχεια. Αν θέλουμε ο ψηφιακός μετασχηματισμός να εδραιωθεί και να αποτελέσει τη νέα διοικητική κουλτούρα σε μια φωτεινή και ψηφιακή Ελλάδα, απαιτείται να ‘‘καθαρίσουμε’’ τα μητρώα μας και να τα κάνουμε να ‘‘επικοινωνούν’’ μεταξύ τους, με στόχο να παρέχουμε σε πολίτες και επιχειρήσεις πιο αποτελεσματικές υπηρεσίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν και τα πολλά και διαφορετικά μητρώα οχημάτων. Προς αυτή την κατεύθυνση υλοποιούμε ένα κεντρικό μητρώο οχημάτων, όπου θα συγκεντρώνονται όλες οι σχετικές πληροφορίες, τέλη κυκλοφορίας, ασφάλιση, παραβάσεις, ατυχήματα κ.ο.κ. Με τον τρόπο αυτόν αυξάνουμε τη διαφάνεια και ενδυναμώνουμε την οδική ασφάλεια. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, άλλωστε, έχει θέσει ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς. Ολα όσα σχεδιάζουμε με τα υπουργεία Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη κινούνται στη λογική της εμπέδωσης της ευθύνης που έχουμε όταν οδηγούμε».
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.