Ποδηλατώντας προς το μέλλον της Καλαμπάκας
Ποδηλατική ομάδα 2ου Γυμνασίου Καλαμπάκας
Την Παρασκευή, 27.09.2024, έγιναν στο σχολείο μας δράσεις για την 11η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού καθώς και για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού 2024.
Η Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας,
Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κάλεσε όλες τις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας
και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κατά την προαναφερόμενη ημέρα (με κοινό
σύνθημα «Αθλούμαστε μαζί. Δίνουμε ποιότητα στη ζωή») να «υλοποιήσουν αθλητικές
δράσεις/δραστηριότητες ή/και εκδηλώσεις, οι οποίες μπορούν να διεξαχθούν εντός
ή/και εκτός του σχολικού χώρου, προκειμένου να αναδειχθούν τα οφέλη και η
σημασία της φυσικής δραστηριότητας, της σωματικής άσκησης και του αθλητισμού
για την υγεία και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής.»
Στο πλαίσιο αυτό και έχοντας ως βασική επιδίωξη τη συμμετοχή
όλων των μαθητών/μαθητριών, ανεξάρτητα από ηλικία ή φυσικές
ικανότητες/δεξιότητες, και στο 2ο Γυμνάσιο Καλαμπάκας υλοποιήθηκαν
σχετικές δράσεις και εκδηλώσεις.
Μια απ’ αυτές αφορούσε στη χρήση του ποδηλάτου ως μέσου
μεταφοράς αλλά και ψυχαγωγίας / αναψυχής των μαθητών. Οι μαθητές προσήλθαν στο
σχολείο με τα ποδήλατα και σχετικό προστατευτικό εξοπλισμό και με τη συνδρομή
του καθηγητή τους Σπυρίδωνος Βλιώρα αρχικά συζήτησαν για τα οφέλη του ποδηλάτου
και κατέγραψαν τις απόψεις τους.
Μεταξύ άλλων ανέδειξαν τα εξής:
«Το ποδήλατο είναι ένα εξαιρετικό μέσο μετακίνησης, το οποίο
συνδυάζει τη σωματική άσκηση με την προστασία του περιβάλλοντος. Καθώς δεν
εκπέμπει ρύπους, συμβάλλει στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και στη
βελτίωση της ποιότητας του αέρα στις πόλεις. Επιπλέον, η χρήση του ποδηλάτου
συντελεί στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και προσφέρει έναν οικονομικό
τρόπο μετακίνησης, που ενισχύει την αυτονομία των μαθητών.
Η τακτική ποδηλασία βελτιώνει τη σωματική υγεία,
προσφέροντας οφέλη όπως βελτίωση της καρδιαγγειακής λειτουργίας, ενδυνάμωση των
μυών και επίτευξη ευλυγισίας και ισορροπίας. Επίσης, είναι γνωστό πως η άσκηση
βοηθά στην ψυχική υγεία, μειώνοντας το άγχος και βελτιώνοντας τη διάθεση.
Τέλος, η χρήση του ποδηλάτου ως μέσο μεταφοράς καλλιεργεί
την υπευθυνότητα και την οδική ασφάλεια στους μαθητές. Η εκμάθηση των κανόνων
κυκλοφορίας και η ανάπτυξη σωστών συνηθειών στους δρόμους συμβάλλουν στην
πρόληψη ατυχημάτων, ενώ παράλληλα ενισχύουν τη συνεργασία και την αλληλεγγύη
μεταξύ των νέων, οι οποίοι μοιράζονται κοινές διαδρομές και εμπειρίες.»
Κατάσταση σε άλλες πόλεις
Στη συνέχεια συζητήσαμε τις εμπειρίες μας για την κατάσταση
που επικρατεί σε άλλες γειτονικές ή μακρινές πόλεις, ακόμα και του εξωτερικού,
καθώς επικοινωνήσαμε πρόσφατα μέσω του προγράμματος Erasmus με συμμαθητές μας
από το εξωτερικό.
Διαπιστώσαμε λοιπόν πως όλες οι θεσσαλικές —καταρχάς— πόλεις
έχουν κάνει μεγάλα βήματα στο θέμα αυτό: Επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων σε
Τρίκαλα, Καρδίτσα, Λάρισα, Βόλο και πολλές άλλες θεσσαλικές πόλεις. Στα
Ιωάννινα έχουν δημιουργηθεί[1]
μοντέρνοι και ασφαλείς ποδηλατόδρομοι τόσο στην παραλίμνια περιοχή[2]
όσο και προς το πανεπιστήμιο.
Όσο για πόλεις του εξωτερικού, διαπιστώσαμε το χάος που μας
χωρίζει από ελληνικές πόλεις και ιδίως την πόλη μας. Στη φωτογραφία που
παραθέτουμε από ολλανδική πόλη μικρότερη από την Καλαμπάκα, βλέπουμε μια λωρίδα
στο κέντρο για τα αυτοκίνητα, δύο για τα ποδήλατα και δύο λωρίδες–πεζοδρόμια με
ικανό χώρο για τους πεζούς.
Κατάσταση στην Καλαμπάκα
Με μεγάλη απογοήτευση και δυσκολία θα αποπειραθούμε να
περιγράψουμε την κατάσταση στην Καλαμπάκα.
Το πρόβλημα ξεκινάει από την αλλοτριωμένη νοοτροπία πολλών
κατοίκων: θα μετακινούμαι και στην παραμικρή απόσταση που έχω να διανύσω με το
αυτοκίνητο, θα το παρκάρω μπροστά στην καφετέρια που πίνω καφέ, ώστε να το (με)
καμαρώνω, αδιαφορώντας αν είμαι διπλοπαρακαρισμένος ή εμποδίζω. Κυριαρχία του
αυτοκινήτου, κανένας σεβασμός στον πεζό ή τον ποδηλάτη.
Κι όποιοι προσπαθούν να κινηθούν με το ποδήλατο μέσα στην
πόλη, συναντούν κάθε τόσο σαμαράκια και λακούβες από τις απίστευτες κακοτεχνίες
όσων έχουν κατά καιρούς σκάψει τους δρόμους και δεν τους έχουν αποκαταστήσει
στην προτεραία κατάσταση.
Προτάσεις
Τι πρέπει λοιπόν να γίνει;
Καταρχάς ενημέρωση. Να ενημερωθούν οι κάτοικοι για το τι
σημαίνει σωστή οικιστική ανάπτυξη, πώς αναπτύσσονται και διαρθρώνονται οι
πόλεις σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο. Κι αφού το δουν αυτό, ν’ αλλάξουν
νοοτροπία και να μην επιζητούν να πάνε οπουδήποτε μέσα στην πόλη με το
αυτοκίνητο, εκτός αν υπάρχει απόλυτη ανάγκη.
Στη συνέχεια πρέπει να δοθεί έμφαση στους πεζούς και
ποδηλάτες. Να δημιουργηθούν, εκτός από επαρκείς πεζοδρόμους και σωστοί και
διευθετημένοι ποδηλατόδρομοι, προκειμένου να μπορούν τα παιδιά αλλά και οι
ενήλικοι να πάνε στο γήπεδο να ασκηθούν, στα σχολεία τους, στις δουλειές τους,
τη βόλτα τους κ.λπ. Οι ποδηλατόδρομοι αυτοί θα εξυπηρετούν τη μικροκινητικότητα
εντός του αστικού ιστού.
Θα πρέπει όμως να εξυπηρετηθούν και όσοι θέλουν να πάνε μια
μεγαλύτερη βόλτα με το ποδήλατο ή θέλουν να ασκηθούν, να περιηγηθούν κ.λπ. Αυτό
σημαίνει διαδρομές μισής, μίας, δύο ή και παραπάνω ωρών. Κάτι που θα επιτευχθεί
με εξακτίνωση των ποδηλατοδρόμων σε περιοχές εκτός τους αστικού ιστού: προς τη
Διάβα, προς τη Σαρακίνα, προς την Θεόπετρα, προς τα Τρίκαλα κ.λπ. Και μάλιστα,
η δημιουργία τέτοιων ποδηλατοδρόμων θα αποτελέσει ισχυρό κίνητρο και μοχλό
πίεσης, ώστε να αναδειχθούν σημεία κατά μήκος αυτών των διαδρομών (π.χ.
πλατανόδασος Διάβας, αποκατάσταση γεφυριού Σαρακίνας κ.λπ.), κάτι που θα
αναδείξει ξεχασμένες περιοχές και σημεία γύρω από την Καλαμπάκα και θα φέρει
και εισόδημα στους κατοίκους των γύρω χωριών και ανάπτυξη γενικότερη στην περιοχή.[3]
Επίλογος
Αν και δεν είμαστε αισιόδοξοι για την ευόδωση ενός τέτοιου
χρήσιμου εγχειρήματος, ευελπιστούμε να βρούμε συμπαραστάτες και αρωγούς όλη την
τοπική κοινωνία και δημοτική αρχή, ώστε το σχέδιο να τελεσφορήσει και να δούμε
και την πόλη μας να προοδεύει και να εξελίσσεται…
(Το παραπάνω κείμενο επιδόθηκε από τους μαθητές στον Δήμο Μετεώρων)
[1]
Ή προκηρύσσεται η κατασκευή τους.
[2]
«Ένα σημαντικό έργο δημοπρατεί ο Δήμος Ιωαννιτών. Πρόκειται για την δημιουργία
δικτύου ποδηλατοδρόμων, μία παρέμβαση που θα γίνει στο παραλίμνιο μέτωπο και θα
δώσει στους πολίτες μία ολοκληρωμένη διαδρομή μήκους επτά χιλιομέτρων περίπου.
Μία διαδρομή που θα ξεκινά από την Πλατεία Μαβίλη και θα φτάνει ως τον
παραλίμνιο πεζόδρομο στην περιοχή Ανατολής–Κατσικά. Οι όροι δημοπράτησης του
έργου με συνολικό προϋπολογισμό 400 χιλιάδων ευρώ εγκρίθηκαν στη σημερινή
συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής.» https://www.ertnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.