Τελευταίες Ειδήσεις

ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2021 ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ


Προφανώς  ο Προϋπολογισμός του 2021 καταρτίζεται υπο παράδοξες και αρκετά αντίξοες συνθήκες και υπο το καθεστώς αβεβαιότητας για τη πορεία και τη λήξη της πανδημίας.

Στις συνθήκες αυτές, το κεντρικό ζήτημα για τα πολιτικά Κόμματα δεν είναι να κάνουν προβλέψεις δυσοίωνες ή υπεραισιόδοξες, αλλά συγκεκριμένες προτάσεις - παρεμβάσεις – επιλογές – μέτρα για να γίνει όσο το δυνατόν μικρότερη η ύφεση του 2020, όσο το δυνατόν καλύτερη η ανάκαμψη του 2021, η στήριξη της κοινωνίας – της εργασίας – της επιχειρηματικότητας, η εξυπηρέτηση του χρέους, ο βαθμός ανάπτυξης. Προβλέψεις έκαναν Διεθνείς Οίκοι – Τράπεζες – το ΔΝΤ – η ΤτΕ – το Δημοσιονομικό Συμβούλιο – το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής και βρίσκουν ανεδαφικές τις προβλέψεις του Υπουργείου Οικονομικών για ύφεση 8,2 % το 2020 και ανάπτυξη 7,5% το 2021. Εάν η Κυβέρνηση σκοπεύει να κάνει εκλογές σε συνθήκες πανδημίας, χρειάζεται υπεραισιόδοξες προβλέψεις. Αλλά εάν γίνουν κανονικά, οι αποκλίσεις απο τις προβλέψεις θα καταλογιστούν ως κυβερνητικές ευθύνες για το βάθος της ύφεσης - της ανεργίας – των ανισοτήτων -της φτώχειας…

 

Στα κρίσιμα ζητήματα του Προϋπολογισμού είναι ασφαλώς οι δαπάνες που προβλέπονται για την θωράκιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας ώστε να ανταποκριθεί με επάρκεια στα σύνθετα καθήκοντα που απαιτεί η αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας και η κανονικότητα στη λειτουργία των Δομών του ΕΣΥ.

Το προσχέδιο που καταθέτει το Υπουργείο Οικονομικών υποτιμά τα καθήκοντα αυτά και υποβαθμίζει τις δαπάνες που πρέπει να προβλέψει για να θωρακιστεί το ΕΣΥ σε μια περίοδο που ακόμη και στο επίπεδο των Οργάνων της Ενωμένης Ευρώπης αναγνωρίζεται η προτεραιότητα των δαπανών για τη στελέχωση, τον εξοπλισμό, τις υποδομές των υπηρεσιών υγείας σε όλη την Ευρώπη και σε κάθε Κράτος – Μέλος ξεχωριστά.

Το δεύτερο κύμα της πανδημίας βρίσκει το ΕΣΥ με σημαντικά κενά και ελλείψεις, αποτέλεσμα και χρόνιων ανεπαρκειών, αλλά και σοβαρών ευθυνών της κυβερνητικής πολιτικής για τη μη αξιοποίηση του χρονικού διαστήματος που μεσολάβησε από την εκδήλωση των πρώτων κρουσμάτων της πανδημίας.

Στο προσχέδιο διαπιστώνουμε ότι για την ενίσχυση του ΕΣΥ δόθηκαν για το 2020 από το σκέλος των δαπανών 304 εκατ. ευρώ και για την επιχορήγηση του ΕΟΠΥΥ 330 εκατ.  σε σύνολο 8.751 εκατ. ευρώ μεταβιβαστικών δαπανών για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας.

Οι πρόσθετες υγειονομικές δαπάνες  ήταν πολύ περιορισμένες και δεν επέτρεψαν να υπάρξει προετοιμασία του ΕΣΥ για την πίεση που δέχονταν από τα αυξημένα κρούσματα πανδημίας μετά τον Αύγουστο. Η πίεση αφορούσε κυρίως τους διαγνωστικούς ελέγχους με επάρκεια μοριακών αναλυτών και τέστ, τις ΜΕΘ και το ανθρώπινο δυναμικό του ΕΣΥ πού όφειλε παράλληλα με τα άλλα σημαντικά καθήκοντά του στη προάσπιση της υγείας

-          να οργανώσει αποτελεσματικά  την εργαστηριακή διερεύνηση της πανδημίας στις πύλες εισόδου και σε όλους τους χώρους συνωστισμού

-           να στελεχώσει τις ΜΕΘ, τα Επείγοντα Ιατρεία ύποπτων εμπυρέτων,  τις Κλινικές νοσηλείας κρουσμάτων και ύποπτων εμπυρέτων,  τη συμμετοχής της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας – των ΚΥ – των ΠΙ – των ΤΟΜΥ – των ΚΟΜΥ στη μάχη κατά της πανδημίας.

Οι κυβερνητικές ευθύνες ανεπαρκούς ετοιμότητας φάνηκαν και στην αδυναμία να γίνει η Ελλάδα ασφαλής τουριστικός προορισμός. Καθίστανται κραυγαλέες όμως  τώρα που αυξάνει διαρκώς ο αριθμός των νοσηλευόμενων και διασωληνωμένων ασθενών και το Υπουργείο Υγείας καταφεύγει σε σπασμωδικές και επικίνδυνες παρεμβάσεις για να αντιμετωπίσει την έλλειψη στελέχωσης για τις ανάγκες των ΜΕΘ. Χαρακτηριστική τραγικότητας είναι η απόφαση για μετακίνηση 25 παθολόγων, αναισθησιολόγων, πνευμονολόγων, χειρουργών Νοσοκομείων της Αττικής προς το Νοσοκομείο ΣΩΤΗΡΙΑ προκειμένου να δοθούν σε λειτουργία 50 πρόσθετες κλίνες ΜΕΘ που δώρισε το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Το ίδιο θα γίνει και για τη στελέχωση των άλλων κλινών ΜΕΘ που προκύπτουν απο άλλες δωρεές ( π.χ. προς το Νοσοκομείο Τρικάλων ), καθώς και για να καλυφθεί η επαγγελία της Κυβέρνησης για 1200 κλίνες ΜΕΘ μέχρι τα τέλη του 2020.

Η τεράστια ευθύνη έγκειται στην απουσία δαπανών για την έγκαιρη προκήρυξη προσλήψεων σημαντικού αριθμού μόνιμων γιατρών, νοσηλευτών, άλλων δημόσιων λειτουργών του ΕΣΥ, στα Νοσοκομεία, στα ΚΥ, στις ΤΟΜΥ, αλλά και γιατρών εργασίας – σχολιάτρων – οικογενειακών γιατρών… για να επιτηρούν τα μέτρα πρόληψης  στους χώρους συνωστισμού και στη νοσηλεία στο σπίτι.

Το προσχέδιο προϋπολογισμού του 2021 δεν φαίνεται να συνειδητοποιεί αυτές τις επισημάνσεις και δεν επιχειρεί να αντιμετωπίσει τα τραγικά κενά.

Παρά το γεγονός οτι προσδοκεί να έχει εισροές 5,5 δις ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ το 2021 και παρά το γεγονός ότι οι δημόσιες δαπάνες υγείας στην Ελλάδα είναι πολύ πιο κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, δεν υπάρχει σχέδιο θωράκισης του ΕΣΥ. Αντίστροφα : στο προσχέδιο υπάρχει μείωση των δαπανών κατά 31 εκατ. ευρώ για τα Νοσοκομεία και τη ΠΦΥ,  μείωση της επιχορήγησης στα Νοσοκομεία, ενώ δεν διαπιστώσαμε δαπάνη για τις 4.000 νέες προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτών που εξήγγειλε στη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός.

Εμείς ζητήσαμε την άμεση προκήρυξη 15.000 νέων θέσεων μόνιμων λειτουργών υγείας προκειμένου να καλυφθούν με μονιμότητα και οι θέσεις επικουρικών και οι αποχωρήσεις και τα διαχρονικά κενά και οι νέες ανάγκες στα 161 ΚΥ και τα 42 ΠΙ που δηλώνει ο Υπουργός Υγείας ότι θα μετέχουν στη μάχη κατά της πανδημίας.

Ζητάμε τεκμηρίωση οτι οι δημόσιες δαπάνες υγείας θα ανέλθουν πάνω απο 6% του ΑΕΠ το 2021, ώστε να ελπίζουμε στη προσέγγιση του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

Ζητάμε να θεσμοθετηθούν κίνητρα για τη προσέλκυση ειδικευμένων και ειδικευόμενων γιατρών στο ΕΣΥ και ειδικά για τις άγονες – δυσπρόσιτες περιοχές και τις άγονες ειδικότητες.

Ζητάμε τολμηρές αυξήσεις στο μισθολόγιο των δημόσιων λειτουργών της υγείας.

Ζητάμε στο τελικό σχέδιο του Προϋπολογισμού του 2021 να κατανοείται και η αναγκαιότητα αύξησης των μεταβιβάσεων για τις συνολικές επιπτώσεις της πανδημίας και να καλύπτεται πλήρως η χρηματοδότηση της θωράκισης του ΕΣΥ.

 

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΣΑΚΗΣ – ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.